Dnes by som vám, milí (prípadne drzí, nehodiace si škrtnite) čitatelia, napísať o ďalšej téme, ktorú moja jednoduchá myseľ istotne nie je schopná obsiahnuť v plnom rozsahu, ale takáto maličkosť ešte nikdy nikomu nezabránila napísať blog – a ani ja nebudem výnimkou. Dočítal som sa, že v Hamburgu je plán do dvadsiatich rokov odstaviť autá zo širšieho centra a to ponechať len pre chodcov, MHD a cyklistov. Príde mi to ako veľmi zaujímavý nápad.
Plán je jednoduchý – zakázať, regulovať, podpáliť, ukrižovať tie fuj fuj autá. Dlhou palicou ich vyhnať preč z mesta, aby občania mohli pokojne korzovať po námestím, tu si dať zmrzlinku, tam kávičku. Všetci sa navzájom zdravia, majitelia reštaurácií srdečne pozývajú hostí na obed, holiči holia, deti sa smejú – idylka. Ale otázka je, či by to ozaj takto dopadlo.
Pre
Tak po prvé, drasticky klesne počet ľudí zrazených autami a dopravných nehôd celkom. Ďalším argumentom by bolo čistejšie ovzdušie. Pokračovať by sme mohli tým, že obyvatelia Hamburgu (a samozrejme turisti) by mohli po vypití nie zanedbateľného objemu Weizenbieru vrávorať po celej šírke ulice. Cyklisti by mali takisto voľné pole pôsobnosti
Proti
Pravdupovediac sa mi zápory hľadajú ľahšie. Nazdávam sa, že je to z toho dôvodu, že sa mi protiví cyklistická lobby, takže kto si doteraz myslel, že tento blog bude objektívny, pokojne môže tento mindset opustiť tri-štyri teraz.
Takže sa mi vôbec nepáči, ako prívrženci tohto plánu vyvreskujú heslá ako “Vráťme ulicu ľuďom” alebo “Doprajme občanom slobodu pohybu” a podobné drísty. Ako keby sa v tých autách nevozili ľudia, ale nosorožce. A o akej slobode pohybu sa to tára? Nemôžem si pomôcť, ale mne to príde tak, že práve nejakú slobodu sa chystajú ľuďom odobrať – menovite prevážať svoju tučnú, na Bratwurstoch a Sauerkraute odchovanú prdýlku, na takom dopravnom prostriedku, ktorý sa im vidí najviac efektívny na splnenie cieľov, ktoré si vytýčili. Však hromada ľudí si nekúpila auto preto, lebo je to trendy a cool, ale na jednu stranu si dali plusy (napríklad že často prevážajú veľa vecí ako nákup, alebo vozia chorú babičku k lekárovi, alebo nechcú v lete zmoknúť, v zime mrznúť), na druhú mínusy (náklady, nemožnosť nadájať sa pivíčkom) a vyšlo im z toho, že svoje potreby lepšie upokoja autom ako bicyklom alebo kolieskovými korčuľami.
Viac proti
Ako budú obchodníci zásobovať svoje obchody? Budú tovar vláčiť v rukách alebo v autobusoch? Alebo zavedú rikše? Dostanú výnimky? A čo sa s obchodíkmi stane, keď do mesta prestanú chodiť ľudia proste preto, lebo sa tam nebude smieť prísť s autom? Nemyslím si, že toto bude zanedbateľný objem populácie. Možno viac obchodov bude musieť zavrieť, alebo sa presunúť kdesi inde – čo zase môže prilákať viac ľudí tam, kolečko sa opakuje, až nám ostané krásne zelené, ale vyľudnené centrum mesta. Neviem nakoľko je tento scenár pravdepodobný, ale určite je možný.
Záver
Nevravím, že viem povedať, či je to dobrý nápad alebo nie. Osobne sa prikláňam k tomu názoru, že mesto podľahlo nejakej hipisáckej lobby a napácha to viac škody ako úžitku, ale to uvidíme, až keď tento nápad prenesú do praxe. Výhody sú akiste nesporné, ale na nevýhody by sme takisto nemali zabúdať. Celkom by ma zaujímalo, čo si myslíte o tomto nápade vy – môžte sa s názorom podeliť v komentároch (mailoch, na Facebooku, G+, poštovou vranou).
Disclaimer
Problematiku som veľmi do hĺbky neštudoval, ba dokonca som ani nedohľadával relevantné súdne rozhodnutia, ani sa nezúčastnil filozofických sympózií na danú tému. Tento blog si nekladie za úlohu byť prínosom do akejkoľvek vedeckej obce a preto nespĺňa náročné kritériá vedeckého traktátu. Autor je jednoduchý Jozef Mak, problematike sa istotne vôbec nerozumie a už tobôž si nie je vedomý všetkých morálnych, etických, globálnych a právnych implikácií.
Zdroj :
Vacsina tvojich pre a proti su uplne mimo, kedze si si o tom nezistil nic, iba prebral bulvarne- Hamburg zakaze auta v centre! Podla toho co viem o tomto projekte (zvanom Green Network), tak je to skor o tom pospajat parky a vacsie zelene plochy sietou pesich a cyklistickych ulic (spojenu s vysadbou zelene). Podstata projektu je dostupnost celeho centra bicyklom alebo peso v prijemnom prostredi. Zasobovanie autami a podobne veci su samozrejmost a to ci to vyzenie urcitu cast vybavenosti na pariferiu centra bude zalezat od konkretneho riesenia, ktore som nestudoval, ale hlavna pointa projektu to nijak neimplikuje.
„Under an audacious urban development scheme named “Green Network”, all vehicles will be verboten in Hamburg’s city centre by 2034.“
verboten = forbidden, esp. by an authority cize zakazane. no ale dobre, dajme tomu ze som to pochopil zle (ostatne je v clanku aj disclaimer lol). takze ty tvrdis, ze planuju normalne nechat auta jazdit do centra?
edit : dodal som do clanku zdroj, na to som zabudol…
neviem poriadne po nemecky takze mam iba bulvarne architektonicke zdroje ako archdaily ( http://www.archdaily.com/464394/hamburg-s-plan-to-eliminate-cars-in-20-years/ ) ale tam je citovana hovorkyna takto: „In 15 to 20 years you’ll be able to explore the city exclusively on bike and foot“ a nic o tom ze auta tam budu zakazane tam nie je.
no tak teraz neviem, lebo pri vacsine liniek pisu, ze zakazu, ale niekde len pisu, ze uz to nebude treba…tak som zmateny.
ostatne na tom az tak nezalezi, mozme sa hrat, ze zakazu…aj tak sa to 300x zmeni dovtedy
toto by mal byt original zdroj rozhovoru s hovorkynou z ktoreho podla vsetkeho cerpali vsetky anglicky hovoriace media: http://www.theguardian.com/sustainable-business/hamburg-answer-to-climate-change . Nie je tam nic o zakaze aut, to len dobre zneju bulvarne nadpisy „Auto Ban“.
aj tak si nemyslim, ze ked robia taky monstrozny projekt, ze tie auta tam nechaju chodit len tak bez obmedzeni. no som zvedavy kazdopadne
“Vráťme ulicu ľuďom” … „Ako keby sa v tých autách nevozili ľudia, ale nosorožce.“
Ja by som argumentoval tak, že ulice patria autám a nie ľudom. Spravidla jeden človek vo svojej obývačke chodí hore dole. Ak by chodili ľudia po ceste, tak by si tiež mohol vstúpiť na cestu, ale keď sú tam autá, tak jednoducho ako človek-chodec na cestu nepatríš.
Ohľadom zásobovania, tak po Hamburgu má chodiť aj MHD (tuším nejaké elektrické autobusy alebo tak) a má sa znížiť hluk atď.
PS: Som úplne neobjektívny 😀
nerozumiem tym vacnym sporom, ze auta vs. bicykle/chodci. preco by ulice mali patrit autam(© joiner) alebo iba chodcom (© lubovolny ekoterorista)? Ulice patria tomu, na co su navrhnute (aky ucel im pridelilo mesto), ak sa v meste zabudne na ktorukolvek z tychto troch zloziek tak je zle, takze treba robit kompromisy, aby boli vyvazene potreby vsetkych troch. A samozrejme mesto urcuje aj trend, takze mierna naklonnost k ekologickejsim rieseniam prepravy je vitana.